Onze vakantie in Denemarken

De zomervakantie voor 2024 zit er op! Inmiddels ben ik zelfs alweer klaar met mijn tweede werkweek. Gelukkig is het vandaag nog heerlijk weer (en is het mijn vrije dag), dus het zomergevoel is nog niet voorbij.

Vandaag wilde ik wat plaatjes en tips delen van onze vakantie naar Denemarken. We hebben het echt heerlijk gehad! Twee weken lang hadden we fantastisch weer, wat natuurlijk ook enorm heeft geholpen. In Scandinavië is mooi weer nooit een garantie, dus we hebben superveel geluk gehad. Het voelde daardoor ook echt als een ouderwetse zomerse zomervakantie.

Zoals ik al schreef zijn we twee weken weg geweest. Ik ga jullie dan ook niet vervelen met een verslag van iedere vakantiedag, want dan wordt het een erg lang verhaal. Het leek me leuker om wat hoogtepuntjes op te schrijven. Mocht je zelf ooit een vakantie in Denemarken overwegen, dan heb je daar misschien ook iets aan. Overigens wil ik er even bij zeggen dat dit onze eerste echte vakantie in Denemarken was, dus een expert ben ik verre van!

Ons huisje stond in Vejby Strand, op het eiland Sjaelland (Zeeland), ongeveer een uurtje ten noorden van Kopenhagen. Het was er heerlijk rustig en het had een prachtige tuin. Wat een vondst! Van daaruit zijn we iedere dag op pad gegaan. Naar het strand bijvoorbeeld of naar één van de dorpjes/stadjes in de buurt. Ook zijn we naar Kopenhagen geweest én hebben we een dagje de veerboot naar Zweden gepakt.

Doel van de vakantie was vooral om even helemaal tot rust te komen. Allebei waren we best moe van werk, de verbouwing en alles er omheen. We hebben dus prioriteit gegeven aan uitrusten, op het strand en in de tuin. De meeste dagen deden we in de ochtend na het ontbijt een work-out en gingen we daarna richting een dorpje of stadje, lunchten we daar en lagen we in de middag op een strand in de buurt (of in de tuin) met een boek. ’s Avonds kookten we zelf, liepen we nog een rondje, haalden we soms een ijsje, en dan lagen we rond tien uur lekker op bed. Een kalme vakantie dus. Spreekt dat je aan? Dan komen hier mijn tips!

Hashtag no spon: ik vond ons huisje dit jaar, na een ellenlange niets opleverende zoektocht op de bekende website (begint met een A en eindigt met een B), uiteindelijk via Novasol! Ook daar moet je vaak even graven, maar ze hebben er een vrij groot aanbod. Laat je overigens niet afschrikken door de hilarisch strenge reviews van de (veelal) Duitsers, want mijn theorie is dat zij over alles wel wat te zeuren kunnen vinden.

Het huisje stond in Vejby Strand, in een hele groene wijk met veel andere tweede (vakantie)huizen. Het had een gigantische tuin, die goed was bijgehouden. Met vijftien minuutjes wandelen waren we bij de zee (zie foto van bovenstaande trap) en ook in de wijk zelf konden we ’s avonds leuk een rondje lopen.

We vonden de plek een goede uitvalsbasis voor de regio. Onze theorie was dat de streek een beetje het Bloemendaal- Zandvoort – Schevingen is van Denemarken. De Kopenhagers kunnen hier met een uurtje in de trein (of auto) bij de zee zijn. We hebben veel dure vakantiehuizen en dure auto’s gezien. Toch vonden we het niet gigantisch druk, maar vooral gezellig! Door de toeristen is er in de zomer ook veel te doen en te zien. De dorpjes aan de kust bruisen met schattige haventjes, leuke koffietentjes, lekker eten en winkeltjes.

Zoals ik al zei hebben we het deze vakantie lekker rustig aan gedaan. Toch heb ik nog wel wat tips!

Toen ik 12 jaar geleden (……… graag een minuut stilte voor deze confrontatie met mijn sterfelijkheid…..) een semester in Lund ging studeren vlogen mijn vriend en ik naar Kopenhagen, om daar de volgende dag de trein naar Zweden te pakken. Ik was dus al wel eens in de Deense hoofdstad geweest, maar eerlijk gezegd kon ik me er niet heel veel meer van herinneren. Tijd om de stad weer eens opnieuw te verkennen!

We parkeerden onze auto gratis bij het station in Herlev en namen vanaf daar de metro. Nog geen twintig minuten later stonden we in het centrum van Kopenhagen.

Over Kopenhagen kun je natuurlijk een hele post schrijven, maar we waren er maar een dagje en we hebben het bovendien rustig aan gedaan. Ik houd het dus kort. Mijn tips: ga lekker veel rondlopen, plof uiteindelijk neer ergens langs het water (bijvoorbeeld langs het Christianshavn Kanal) met wat eten/drinken en breng een bezoek aan de bibliotheek en/of één van de vele mooie boekhandels. En als je van winkelen houdt dan kun je daar natuurlijk ook flink je slag slaan.

O ja, en tot slot: als je besluit op de terugweg nog even een hamburger te eten bij het grote winkelcentrum in de buurt, leg dan je parkeerschijf neer! Het was door die dikke boete van 90 euro een erg dure hamburger… (Volgens internet zijn we niet de enige bezoekers die dit probleem hebben gehad- ze doen daar erg hun best om de bordjes te verstoppen en de parkeerwachten zijn fanatiek).

Van Helsingør naar Helsingborg (een dagje Zweden)

Tjah, als je toch in de buurt bent… dan kun je net zo goed een dagje de veerpont naar Zweden pakken. Na ongeveer drie kwartier rijden parkeerden we gratis vlakbij de haven. Van Helsingør ben je in ongeveer twintig minuten in Helsingborg. Op de boot zelf kun je nog even lekker Scandi doen door megaveel drank in te slaan met steekwagentjes of jezelf te bezatten in de bar, maar je kunt ook gewoon even een frisse neus halen op het dek.

Helsingborg is een stad waar we al super vaak geweest zijn. We gingen naar onze vaste lunchplek (Bruket Kaffebar), kochten een ijskoffie bij Espresso House (ja, ik weet het, ik ben een basic bitch, maar dit roept nou eenmaal nostalgische gevoelens bij me op), brachten een bezoek aan de boekhandel en genoten van de zon. Al met al was het een leuk uitje en fijn om weer even met mijn voeten op Zweedse bodem te staan. Mocht je er ook eens naartoe gaan, sla dan trouwens de stadsbibliotheek niet over. Het is een tof gebouw:

Bezoek kasteel Frederiksborg in Hillerød

We hebben welgeteld één dag regen gehad. We begonnen de dag met een lekkere lunch in een stomend en beslagen café vol locals (Rømers kaffebar) in Hillerød en zijn daarna naar kasteel Frederiksborg gelopen. Je kunt hier echt uren doorbrengen, alleen al met de mooie kasteelkamers, maar ook in het museum met allerlei kunst. Ik vond het wel tof! Druk, dat wel, maar zeker een bezoekje waard.

Bezoek één van de vele leuke plaatsjes in de buurt

Nog wat losse tips om te bezoeken:

Liseleje – Schattig plaatsje aan het strand met lekkere ijsjes.
Roskilde – Charmante stad met leuke winkeltjes en bezienswaardigheden. Ik vond de bieb ook leuk om te bekijken! We hebben verder geen musea bezocht, want daar hadden we geen zin in, haha.
Gilleleje – Schattig havenstadje, met in de zomer veel leuke eetkraampjes.
Hillerød – Ook naast het bezoeken van het kasteel is er hier genoeg te doen. Leuk plaatsje met gezellige winkeltjes (waaronder veel tweedehands!), een mooie bibliotheek en een uitgebreid winkelcentrum. Hieronder heb ik ook nog wat eettips in Hillerød gedeeld.

En tot slot: geniet van de mooie natuur

Normaal hiken we aardig wat af op vakantie, maar vanwege de temperaturen hebben we niet heel veel de natuur opgezocht. Een aanrader was een wandeling in dit gebied (klik), met als beloning een prachtig uitzicht. Verder kun je natuurlijk wandelingen maken over de prachtige stranden. We vonden Denemarken heel erg mooi.

Langs de kust heb je er allerlei prachtige stranden. Als Helderse ben ik enorm verwend (hier hebben we immers de mooiste stranden van Nederland), dus dit is een groot compliment. Naast de zandstranden zijn er ook veel kiezelstranden. Houd dat in de gaten als je met een kleintje op pad gaat of zelf wat minder goed te been bent, want de kiezels maken het soms lastiger om de zee in te lopen. Vaak hebben ze dan een steiger waarmee je het water in komt.

Onze tips voor stranden (door op de links te klikken ga je naar Google Maps):

Rågeleje Strand – Grote parkeerplaats, slechts een kort stukje lopen en een lekker ijstentje 🙂
Smidsup Strand – Lekker rustig, kort stukje lopen, máár dit is zo’n strand met steiger, dus houd hier rekening mee en ga niet, net zoals wij, toch als twee debielen het water in proberen te struikelen.
Tisvildeleje Strand – Groot zandstrand. Als je wat meer de drukte wilt opzoeken, met horeca in de buurt, dan ben je hier aan het goede adres. Mij was het iets te druk.
Strand vlakbij Liseleje – De route hiernaartoe is wat bijzonder, maar houd vol! Aan het eind wacht je een grote parkeerplaats, met een lekker rustig strand.
Galgebjerg Strand – Makkelijk parkeren en je bent met een minuutje lopen op het strand. Lekker rustig. Tip!

Mijn vriend en ik kwamen allebei tot dezelfde conclusie: het eten is héérlijk in Denemarken. We hebben geen enkele slechte maaltijd gehad. Je betaalt er ook voor, maar het is het waard. Veel vers, lekkere smaken en gezond. Ik weet dat je dat laatste niet van de foto’s afziet, maar ik heb blijkbaar voornamelijk foto’s gemaakt van de lekkernijen. Want ja, ook in Denemarken houden ze van koffie met wat lekkers!

IJsjes bij het strand in Gilleleje

Mijn tips (de links brengen je naar Google Maps):

• Isbaren Liseleje – Heerlijke ijsjes bij deze ijsbar in Liseleje!
  • The Little Cafe in Tisvilde – We aten hier allebei een lekkere panini met gegrilde groenten. Als het mooi weer is dan kun je in de tuin zitten.
  • Det Fedtede Hjørne in Hornbaek – Dit was een pleintje vol met allerlei food trucks, dichtbij het strand. Wij bestelden een pizza en die was heerlijk!
  • Ölelo in Hillerod – Hier haalden we twee pokébowls. Heel erg lekker! Tip: neem ze mee en eet ze op om de hoek, langs het water. Pluspunten voor het vriendelijke personeel.
  • Rømers Kaffebar in Hillerød – Deze zaak zat propvol met locals. Erg lekkere koffie en versgebakken broodjes. Dikke tip!
  • Bagt in Gilleleje – Schattig zaakje met lekkere ijskoffie en gebakjes. Je kunt er even lekker rustig zitten of met je koffie een rondje lopen over de haven.
  • Café Satchmo – Het was lastig om cafeïnevrije koffie te vinden in Roskilde, maar bij Satchmo was het raak. Lekkere koffie en ook de taart was om te smullen.
  • Bakkerij in Frederiksvaerk – Hier moet je niet heen voor de gezelligheid, maar erg lekker was het wel. We namen een Smørrebrød met gebakken vis mee en die was fan-tas-tisch.
  • Café Dagmar in Hundested – Dit plaatsje vonden we verder niet zo boeiend, maar deze heerlijke lunch heeft er voor gezorgd dat we toch met een erg warm gevoel aan deze middag terugdenken. Wij aten de roggebrood met fishcakes (of zoals zij ze noemen: frikadeller) en we vonden het vinger-aflikkend goed. Scroll een stukje naar boven en zie de derde foto uit deze subrubriek.

Ik zou mezelf niet zijn als ik niet een categorie had voor boeken. Dit is namelijk één van mijn favoriete bezigheden in het buitenland: het bezoeken van een bibliotheek en boekenwinkels. Ik ben altijd nieuwsgierig hoe mijn collega’s over de grens dingen aanpakken en daarnaast is een bibliotheek vaak een heerlijke oase van rust.

In Kopenhagen bezochten we dit boekencafé. De lunch was eerlijk gezegd vrij prijzig en bestond uit kleine porties, maar het cafeetje was gezellig en het boekenwinkeltje dat er aan vastzat was ook zeker de moeite waard. De volgende keer zou ik er zelf dus niet gaan lunchen, maar alleen even in het heerlijke boekenwinkeltje neuzen.

De bibliotheek in Roskilde

Dan de bibliotheken… oh, die waren leuk! In Roskilde hadden ze nog een echte boekenbus en was de bibliotheek veel groter dan verwacht. In Gilleleje werden we aangesproken door een vrijwilliger, een oudere man die ons graag alles over de vrij nieuwe bibliotheek vertelde. In Hillerød was het gezellig bedrijvig (en groot!). En in Kopenhagen bezochten we zowel de Koninklijke Bibliotheek (gigantisch! Met een prachtige leeszaal, waar je alleen even door het raampje naar mocht kijken als je niet kwam om te studeren) en de wat drukkere stadsbibliotheek. Heerlijk om even tussen de boeken te vertoeven.

Tot slot wil ik nog even een kanttekening maken over de kosten. Veel mensen denken dat op vakantie gaan naar Scandinavië duur is. Zweden is ons al die jaren echter altijd meegevallen. De Zweedse Kroon staat meestal voordelig ten opzichte van de euro en dus was het altijd redelijk in balans. Door de voordelige wisselkoers kwam je onderaan de regel meestal prima uit (behalve als je aan de alcohol gaat, dat is nou eenmaal schreeuwend duur). Denemarken vonden we daarentegen érg prijzig. Het huisje niet, dat was prima, maar de dagelijkse uitgaves waren significant hoger dan normaal. We denken dat dit komt door de iets hogere levensstandaard, inflatie én de wisselkoers (hier in de periferie zouden we zeggen dat het overal randstadprijzen waren ;)). Dat is dus iets om rekening mee te houden als je je budget in de gaten wilt houden.

Al met al zijn we echt wel een beetje verliefd geworden op Denemarken! Een groot voordeel is dat het eigenlijk ook redelijk dichtbij is. Je rijdt er in een dagje naartoe. Ik heb het vermoeden dat we snel weer eens teruggaan en dan naar Zuid-Jutland bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd of het daar net zo mooi is. Als iemand nog tips heeft: graag!

De volgende post: alle boeken die ik gelezen heb op vakantie ♥
Liefs!

5 reacties op “Onze vakantie in Denemarken”

1. Wat een heerlijke lost! Krijg helemaal zin ook naar Denemarken te gaan. Ben er nog nooit geweest.

1. Post!! Geen lost

2. Klinkt als een hele fijne vakantie! Ik denk dat het een super mooi land is, alleen nu we Noa hebben van 5 kiezen we vaak toch voor andere vakanties 😉
    Zelf ben ik echt een ontzettende fan van Londen en zou daar zeker in de toekomst weer eens heen willen.

3. Oeh, ik geniet helemaal met je mee! Grappig (nou ja, niet echt grappig natuurlijk!) van de boete, toen ik 7 jaar geleden in Denemarken was kreeg ook ik een boete voor het niet neerleggen van een parkeerschijf (bij de supermarkt nog wel!). Je enthousiasme voor internationale bibliotheken werkt aanstekelijk 😉

4. Wat fijn dat jullie het zo goed hebben gehad! En een fantastische post met al die tips en linkjes, zou ‘m er absoluut bijpakken als ik een vakantie zou moeten plannen 🙂 Mijn vriend en ik zitten nog wel in onze ‘het is vakantie dus elke dag een lekker (alcoholisch) drankje’-era, dus misschien dat we Denemarken nog heel even bewaren tot onze dertigerjaren, haha.